Stap 1

De eerste stap is de tekeningen grondig bestuderen. De boot wordt opgebouwd d.m.v. spanten en dat is gelijk aan de versie van Billing Boats. Op de tekening is aangegeven dat de boeg massief is en dat het achterdek/hek/spiegel tot en met spant 1 massief is . Dit vanwege de sterke kromming van de scheepshuid. Daar komt dus de eerste wijziging want bij spant 0 komt het roer en daar moet dus ruimte gecreëerd worden voor het draaimechanisme dat later met een servo wordt verbonden. Ik heb besloten om niet het gehele achterste deel massief te maken maar allen dat deel tot aan spant 0.

Dat deel is gemaakt van vurenhout omdat het uitgehold wordt en daar het roer in moet worden vastgezet. Het resultaat is op de twee foto’s te zien.

 

 

 

 

 

Om de spanten heb ik 9 mm multiplex gebruikt. M.b.v. “ouderwets” carbon-papier kun je de spanten op de tekening overbrengen op het multiplex. Een andere optie is, en die heb ik toegepast, om van elke spantafbeelding  een patroon (kleermakersterm) te maken van stevig papier (250 gr/m bijv.) en dan die gebruiken. Dit werkt makkelijker en je kunt het multiplex efficiënter gebruiken. In de definitieve spanten moeten grote gaten gemaakt worden voor de kabeltjes (besturing en voeding enz.)